Podstawy fizyczne działania przekładni

przekladnia-slimakowa

Z przekładniami mamy do czynienia niezwykle często. Są to podstawowa funkcja działania samochodowych skrzyń biegów, wielu maszyn przemysłowych, a nawet instrumentów muzycznych. Dzięki opracowaniu przekładni możliwej jest uzyskiwanie i przykładanie nawet bardzo dużych sił poprzez wykorzystanie właściwego współczynnika przełożenia. Przyjrzymy się, jakie to ma znaczenie fizyczne i jakie jest zastosowanie różnych typów przekładni.

Przykłady różnych przekładni

Przykładów przekładni może być bardzo wiele. Wyróżniona może być przekładnia ślimakowa, przekładnia kołowa oraz wiele innych, bardziej zaawansowanych technicznie typów przekładni. Klasyczne przekładnie ślimakowe mogą bez problemu przenosić ruch obrotowy na ruch obrotowy lub też ruch obrotowy na liniowy etc.

Podstawowym rozróżnieniem typów przekładni jest to, czy przekładnia ślimakowa działa w formie reduktora, czy też jest przekładnią multiplikującą. W przypadku pierwszego przykładu należy zaliczyć sytuacje, gdy element napędzany przez przekładnie obraca się z prędkością mniejsza, niż prędkość (najczęściej obrotowa) trzonu napędzającego.

Przekładnia ślimakowa multiplikująca działa w odwrotny sposób

Podstawową siłą, która ma znaczenie w działaniu przekładni jest oczywiście siła tarcia. Żeby jednak siła tarcia nie doprowadzała do spowolnienia przewodzenia i uszkodzenia elementów przekładni stosuje się specjalne środki smarujące, których cząsteczki działają de facto jako mikroskopijne przekładnie.

W jakich celach stosuje się przekładnie?

Wymienione wyżej przekładnie ślimakowe stosuje się do najróżniejszych celów. Możliwe jest ich wykorzystanie ich na przykład w precyzyjnej mechanice, szczególnie w małych urządzeniach. Również popularne są przekładnie ślimakowe na przykład w sprzęcie przemysłowym, tokarkach, frezarkach, robotach przemysłowych. Zakup przekładni najlepiej jest skonsultować w inżynierem znającym się na sprzęcie i mogącym zaproponować konkretne technologiczne rozwiązania. Ważne jest dobranie momentu obrotowego, prędkości obrotowej oraz wartości przełożenia.

Be the first to comment

Leave a Reply

Twój adres email nie pojawi się na stronie.


*