Budownictwo drogowe

2017-01-26 12_43_53-Asphalt _ Tomas Uribe _ Flickr

Przedsiębiorstwa umiejscowione na rynku budownictwa drogowego zdają sobie sprawę, jak silna i trudna konkurencja na nim panuje. Przyczyną tego jest przede wszystkim stosunkowo mało barier wejścia na rynek.

Zdobywanie zleceń na rynku drogowym nie jest jednak łatwe. Branie udziału w konkursach ogłaszanych przez jednostki samorządu terytorialnego takie jak starostwa powiatowe, urzędy gmin, urzędy miejskie czy marszałkowskie może generować koszty, które jednak ostatecznie nie zostaną w żaden sposób pokryte jeśli nie zostanie wygrany przetarg. Opracowanie często skomplikowanego kosztorysu, dokumentów przetargowych jest okupione albo pracą kosztorysanta zatrudnionego przez przedsiębiorstwo – kierownika robót, czy innego z pracowników albo wymaga zlecenia pracy osobie z zewnątrz, lub zewnętrznej, profesjonalnej firmie zajmującej się kosztorysowaniem.

Działalność na rynku budownictwa drogowego jest także trudniejsza niż inne działalności z powodu dużej standaryzacji zleceń. Ciężko jest uzyskać przewagę konkurencyjną na rynku, gdy ceny dla każdego są właściwie takie same – różnią się jedynie na skutek intensywnych działań negocjacyjnych. Co więcej asfalt drogowy czy inne materiały stosowane w budownictwie drogowym są mimo wszystko takie same u wszystkich dostawców – należy liczyć się z podobnymi cenami. Każdy dystrybutor asfaltu twardego ma odpowiednio opracowany cennik i nie różni się on w sposób skrajny dla różnych wykonawców. Nie inaczej jest gdy chodzi o asfalt modyfikowany, cement czy inne materiały wykorzystywane do budowy dróg.

Kolejną barierą do jaką spotykają na swojej drodze do wygrania konkursu organizowanego przez jednostkę samorządu terytorialnego przedsiębiorstwa są tak zwane referencje – a więc potwierdzenie wykonania odpowiedniego zlecenia w przeszłości. Małe przedsiębiorstwa często mają problem by referencje na odpowiednim poziomie osiągnąć gdyż wcześniej nie wygrały konkursu przetargowego na odpowiednie zlecenie. Faktem jest zatem to, że trudno jest na rynku się w jakikolwiek sposób wybić.

Przedsiębiorstwa oczywiście czerpią zyski także z małych zleceń, ale im większe jest zlecenie tym bardziej korzystne są zarobki jakie można osiągnąć wykonując je w odpowiednim czasie.

Be the first to comment

Leave a Reply

Twój adres email nie pojawi się na stronie.


*